معرفی دستگاه های جوشکاری و برشکاری شرکت خزرترانسفو

با هدف گسترش تبلیغات مجازی و معرفی دستگاه های جوش و برش شرکت خزرترانسفو

معرفی دستگاه های جوشکاری و برشکاری شرکت خزرترانسفو

با هدف گسترش تبلیغات مجازی و معرفی دستگاه های جوش و برش شرکت خزرترانسفو

تاریخچه جوشکاری

تاریخچه جوشکاری

 

از زمانی که انسان توانست با محیط اطراف خود ارتباط برقرار نموده و خواسته های هرچند اندک خود را از طبیعت براورده سازد ،گامی به سوی زیست  بهتر پیش رفت. چنین پیشرفت هایی ،اندک اندک فرهنگ متعالی تری را برای وی رقم زد و وی را به انسانی متمدن مبدل ساخت.از سوی محققان این عرصه، تعاریف متعددی ارائه شده است ولی آنچه که بیشتر  محققان در ان اتفاق نظر دارند این است که تمدن به مجموعه ای از دانش ها،هنرها،فنون،آداب و رسوم ،نهادهای اجتماعی که در پرتو ابداعات و اختراعات و فعالیتهای افراد و گروه های انسانیست در طول زمان توسعه و گسترش یافته است اطلاق میشود.


نگاهی اجمالی به سیر تمدن جوامع بشری گواه اینست که هر تمدنی بر چند اندیشه اساسی استوار است که ان اندیشه نشان از هویت و فرهنگ آن جامعه دارد. زمانیکه انسان با ابداعات خود راه را  برای غلبه بر طبیعت هموار می سازد، نشان از نوع نگاه وی به طبیعت است که آن نیاز را احساس کرده و درصدد  رفع آن نیاز برآمده است.

 

آتش ،فلز،چرخ،خط و... همه وهمه نشان از درک انسان از طبیغت و استفاده آن  برای زیستن بهتر است.اینگونه می توان گفت که نگاه انسان به طبیعت و به آنچه که در ان احساس نیاز می کند اگر با خلاقیت و گشاده نظری وی همراه باشد،منجر به پیشرفتی می شود که به نوعی میتوان آن را تمدن دانست.شاید مقایسه اکنون با  زمانی که خط ساخته شد درست نباشد.امکانات کنونی  در دنیای کنونی بنابر نیاز انسان کنونی قابل تعریف است، نمی توان نظریه پردازیهای  جهان گذشته را نادیده یا اندک گرفت.هرآنچه که  ذهن انسان را از حالت رکود و روزمرگی  و عادت به شرایط حال بیرون کشد و موجب ایجاد خلاقیت گردد، گامی جلو به سوی تفکر صورت می پذیرد که خود نمادی از متمدن بودن جامعه است .حال این مساله در هر زمان و دوره ای براساس خواسته ها و علایق انسانهای آن دوره است. به عنوان مثال زمانی که انسان  فلز  را شناخته و از آن بعنوان ابزاری استفاده می کند که نیازهای اساسی خود را با ان برطرف نماید و راه را برای غلبه  بر طبیعت هموارتر سازد ، خود  نشان از پویایی و یا به عبارتی بهتر وجود تمدن در ان جامعه است . کوتاه سخن اینکه به جرئت می توان گفت  کشف آتش و دستیابی بشر به فلز و فن فلزکاری ،  از پایه های غیر قابل انکار در تسریع پیشرفت تمدن  بشری بوده   است .  داستان ذوالقرنین و ساختن سد فلزی !  در قران کریم .حضور الهه اتش و فلز کاری  در اساطیر  یونان باستان گویای این حقیقت غیر قابل انکار   میباشد .

 

 قران کریم - سوره کهف

و از تو درباره «ذو القرنین‏» مى‏پرسند; بگو: «بزودى بخشى از سرگذشت او را براى شمابازگو خواهم کرد.» (83

...

 

 و همچنان به راه خود ادامه داد) تا به میان دو کوه رسید; و درکنار آن دو (کوه) قومى را یافت که هیچ سخنى را نمى‏فهمیدند (و زبانشان مخصوص خودشانبود)! (93


آن گروه به او) گفتند: «اى ذو القرنین یاجوج و ماجوج در اینسرزمین فساد مى‏کنند; آیا ممکن است ما هزینه‏اى براى تو قرار دهیم،که میانما و آنها سدى ایجاد کنى؟!» (94

 

ذو القرنین) گفت: «آنچه پروردگارم دراختیار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پیشنهاد مى‏کنید
مرا با نیرویىیارى دهید، تا میان شما و آنها سد محکمى قرار دهم! (95

 

قطعات بزرگ آهنبرایم بیاورید (و آنها را روى هم بچینید)!» تا وقتى که کاملا میان دو کوه راپوشانید، گفت: «(در اطراف آن آتش بیفروزید، و) در آن بدمید
آنها دمیدندتا قطعات آهن را سرخ و گداخته کرد، و گفت: «(اکنون) مس مذاب برایم بیاورید تا برروى آن بریزم!» (96
سرانجام چنان سد نیرومندى ساخت) که آنها ( طایفه یاجوج و ماجوج) قادر نبودند از آن بالا روند; و نمى‏توانستند نقبى در آن ایجادکنند.

 

....

 شخصیت ذوالقرنین و  جغرافیای تاریخی  این واقعه مورد بحث ما نیست و خود به بررسی مفصل و جداگانه ای نیاز دارد  اما انچه مد نظر است این است که :  فرایند دمیدن فلز آهن و گداختن آن  و استفاده از  فلز مس مذاب  به عنوان فلز واسط اتصال چیزی جز تکنیک لحیم سخت    (brazing )نیست !

 

Hephaestus خدای آتش و فلز کاری

 

 

 

او پسر  Zeusو Heraاست. در بعضی مواقغ گفته میشود که هرا تنهایی او را بوجود آورد و او هیچ پدری ندارد. او تنها خدایی است که به صورت فیزیکی زشت است.
او زرگر و سلاح ساز خدایان بود. او از آتشفشان بعنوان کوره استفاده میکرد. او بسایر مهربان و صلحجو بود و همسر او Aphrodite(ونوس) بود. در بعضی مواقع همسر او را Aglaiaهم نام میبرند.

 همه مطالبی که به طور اجمالی  در بالا ذکر شده است دستاویزی بوده تا گریزی به تاریخچه صنعت فلزکاری به طور عام و صنعت جوش و لحیم  به طور خاص  زده باشیم  ! و با  ذکر نام شهیدان  عرصه علم ذهنمان را صیقلی داده   ، زحمات و مرارتهای کشیده شده  جهت پیشرفت  این صنعت  در طول تاریخ  را پاس بداریم

 

 

 تاریخچه صنعت جوشکاری و لحیمکاری

 از جمله گامهای موثر  جهت بررسی مناسبتر  روند دستیابی بشر به  فرایندهای جوشکاری  ، می تواند  توجه  به دسته بندی های انجام شده  فرایند های اتصال، باشد .

فرایندهای جوشکاری را میتوان  در گروههای زیر دسته بندی کرد .

جوشکاری با قوس الکتریک

جوشکاری مقاومتی

لحیمکاری نرم

لحیمکاری سخت

جوشکاری حالت جاند

جوشکاری با سوختهای فسیلی

روشهای دیگر نظیر  سرباره الکتریکی ، اشعه الکترونی و ....

 

 

 

 

 روند رو به رشد صنعت جوشکاری را شاید بتوان به  پنج دوره کلی تقسیم کرد

 1- از عصر  فلز تا ابتدای  1800  میلادی

 2- از 1800 تا 1900 میالدی

 3-از 1900 تا 1950 میلادی

 4-از 1950 تا 2000  میلادی

 5- از 2000 تا  امروز

از عصر  فلز تا ابتدای  1800  میلادی

 

 

گردآورنده : مهندس مسعود دیوسالار

مهندس بین المللی جوش

weldexpert@khazar-transfo.com